sábado, 21 de agosto de 2010

PREGUNTES I RESPOSTES SOBRE EL TUNEL SANTS-SAGRERA (3).


PREGUNTES I RESPOSTES SOBRE EL TUNEL SANTS-SAGRERA (3).
A) ESTRUCTURA DE LA XARXA (3).

5.- Per què és millor que la Línia d'Alta Velocitat sigui passant i no convenen les estacions en cul-de-sac?

El model de servei òptim per a Barcelona és que els trens que inicien o acaben servei a la ciutat i van cap del Nord (Girona i internacionals) surtin de Sants passant per la Sagrera; els que van al sud (tota la resta d’Espanya i Portugal) surtin de la Sagrera i passin per Sants. I tots els serveis passants parin a les dues estacions. Les estacions sense continuïtat (com la de França) acaben morint.


6.- Fer servir l'estació de Sants en cul-de-sac fa perdre capacitat al sistema?
Sí i molta.
Sants s’està construint amb una estructura de sis vies aptes per l’Alta Velocitat, pensant que serà una estació amb les següents característiques:
·passant (baixada i pujada, sense més aturada) pels que venen del centre, llevant i nord d’Espanya.
·terminal pels que vinguin del nord (Europa).
A Sants no hi ha espai per ampliar el nombre de vies. Convertir-la en terminal per tots els trens d’Alta Velocitat reduiria d’una manera importantíssima la seva capacitat operativa.
Però encara es molt més important la reducció d’operativitat (en un 50%) que suposaria l’obligada entrada i sortida del mateix tren per la mateixa via en dirección contrària). La impossibilitat d’ampliació del nombre de vies dins de l’estació es manté al llarg de tot l’àmbit d’accés.
Això ampliaria la durada de tots els recorreguts, i molt especialment, dels recorreguts entre les ciutats de Catalunya. Per anar de Girona a Tarragona o Lleida, el tren hauria d’apropar-se a Sants pel costat Vallés-Llobregat, i sortir de Sants amb l’esmentada reducció de capacitat funcional, per tornar a recórrer en tram Llobregat, es a dir, desfer el ja fet.
Amb aquesta opció, Sants perdria el seu caràcter de passant i seria la terminal pels trens del centre, llevant i nord d’Espanya, que amb la resta de serveis previstos, suposaria, segons RENFE, uns 250 serveis per dia que tindrien fi i/o començament a les mateixes vies a Sants. Això amb 6 vies.

A Atocha, sobre el sistema d’ample ibèric, hi ha 220 serveis del mateix tipus en 12 vies. I en les hores punta es considera col•lapsada, essent un dels motius que els ha portat a construir un segon túnel per a vies d’ample IB (ja en obres) i a projectar-ne un tercer per a vies d’ample UIC. Seran sis vies per connectar-se amb l’estació de Chamartín.

No hay comentarios: