miércoles, 18 de agosto de 2010

L'ESTACIO DE LA SAGRERA (2).


L'ESTACIO DE LA SAGRERA (2).

PRESENTACIO: L'estació de la Sagrera serà l'edifici més gran de la ciutat, comparable en dimensions a la nova terminal de l'aeroport del Prat. Està projectada per a un trànsit de viatgers superior als 100 milions d'intercanvis anuals que la convertirà en un intercanviador modal complet d'alta velocitat, rodalies, metro, autobús urbà, interurbà, taxi i vehicle privat.

Estarà connectada directament amb el sistema viari arterial de l'àrea metropolitana mitjançant dues vies soterrades, una per cada sentit de circulació. Ademés, la urbanització de nous carrers permetrà augmentar la connexió entre els barris, amb el centre de la ciutat i amb les zones pròximes com el Districte 22@ i el Fòrum.

La nova estació central quedarà semicoberta per un parc formant una elevació que la transformarà en una plaça mirador amb vegetació abundant. L'estació de viatgers es complementarà amb sis edificis amb activitat econòmica diversa (oficines, comerços i hotels). Aquest conjunt arquitectònic actuarà de façana de l'estació i la convertirà en un important centre de treball i d'oci.

Un centre d'intercanvi modal de viatgers : L'estació de la Sagrera concentrarà el màxim de serveis en vertical, en una construcció compacta que atén a millorar l'eficàcia en el moviment de les persones.

Tindrà dos accessos units per un gran pati de connexions. L'entrada des del barri de la Sagrera serà l'accés principal als dos nivells superiors, els corresponents a l'alta velocitat i l'estació d'autobusos interurbans. Des del barri de Sant Martí s'accedirà als nivells inferiors, els destinats a les Rodalies, el Metro i els aparcaments.


Els diferents nivells de l'estació:

• Primer nivell amb el vestíbul principal d'entrada a l'Alta Velocitat. El vestíbul té un gran espai d'acollida, venda de bitllets i comerç. L'accés directe a aquest nivell es farà des del costat muntanya, des de la Sagrera.

• El nivell ferroviari superior amb les andanes de l'Alta Velocitat i l'estació d'autobusos interurbans.

• El nivell intermig, entre les andanes de l'Alta Velocitat i les de rodalies, amb un vestíbul que té dos nivells: un de més alt en altell que permet l'entrada des del Parc de Sant Martí i la connexió amb les andanes de l'AVE i l'altre, el principal, que conté els accessos a les rodalies a través d'un gran atri. Als costats del vestíbul hi ha dos grans aparcaments distribuïts en doble planta amb una capacitat per a 2.700 places.

• El nivell ferroviari inferior (subterrani), amb les andanes de rodalies i les dues estacions de Metro, una per la línea 9 i l'altra per la 4. Cada estació de Metro tindrà dos nivells superposats d'andanes i vies, un per cada sentit de circulació.


Una arquitectura integrada en la ciutat :
L'estació és la punta de l'iceberg de l'actuació de Sant Andreu - la Sagrera. El sistema d'infraestructures, majoritàriament ferroviàries, quedarà cobert per un parc de 40 hectàrees des del Nus de la Trinitat fins el pont de Bac de Roda. D'aquest parc només n'emergirà la coberta de l'estació, formant una elevació que la transformarà en una plaça mirador amb vegetació abundant.


La coberta és un dels elements més singulars de l'estació. El projecte fa compatible l'estalvi energètic amb el benestar dels usuaris al tractar-se d'una estació semisoterrada. La sol•lució consisteix en un espai transitable que dóna continuïtat al parc lineal mitjançant suaus pendents. Una estructura emergent de lluernaris combinats amb vegetació arbustiva il•lumina el vestíbul. En el punt més alt, un recorregut transversal uneix la coberta amb el parc de Sant Martí i amb el nivell de la Sagrera. Aquest espai s'obre als accessos a les oficines, als hotels i als locals de restauració.

Un centre d'activitat : L'estació de viatgers comptarà amb sis edificis complementaris destinats a oficines, comerços i hotels que seran el referent arquitectònic de l'estació i la convertiran en un centre d'activitat econòmica associada a l'estació molt significatiu. Uns aparcaments amb 2.700 places cobriran les necessitats d'una estació d'aquest nivell. El Pla General Metropolità (PGM), en l'última modificació aprovada definitivament el 19 de maig de 2004, delimita l'àmbit urbanístic de l'estació de la Sagrera i li dóna una edificabilitat associada de 180.000 m², repartits en 150.000 m² per a oficines i comerços i 30.000 m² per a hotels.

No hay comentarios: